Expedícia Vsetín IV.

13. května 2015 v 0:12 | Nikoleta |  Správy z akcií a pozorovaní
V poradí štvrtá Vsetínska akcia je za nami. Naši Moravskí kolegovia nás opäť privítali na ich hvezdárni v dňoch 8. až 10. mája. Prvý deň sme si vypočuli rozprávanie Maťky Exnerovej o zážitkoch z Faerských ostrovov, kde vycestovala za úplným zatmením slnka, ktoré bolo nedávno. Prednáška mala cestopisný charakter, takže sme sa o týchto ostrovoch dozvedeli rôzne zaujímavosti.

Na druhý deň ráno nám Juraj Urban prednášal o sonde New Horizons, ktorá sa k trpasličej planéte, Plutu a jej mesiacom priblíži v júni tohto roku. Hneď po Jurajovi Marián Rečičár hovoril taktiež o sonde, konkrétne sonda Rosseta, ale hlavne o pristávacom module Philae. Bolo nám vysvetlené ako postupne pristával modul na kométu Churyumov-Gerasimenko. Nasledujúca prednáška o kométe LoveJoy sa nekonala z dôvodu, že prednášajúcemu, Mariánovi Mičúchovi sa trocha skrížili plány.

Náš program však pokračoval ďalej a po obede sme nasadli do autobusu smerujúceho do lyžiarskeho strediska s menom Troják. Spoločne sme si to vyšliapali na menší vrch, kde sa nachádzala meteorologická stanica nazývaná Maruška, ktorá je situovaná v nadmorskej výške 664 metrov. Ako sme sa dozvedeli od pána Milana Čermáka, ktorý sa o celú stanicu stará, Maruška patrí medzi automatizované meteostanice, takže neustále zaznamenáva meteorologické hodnoty. Poukazoval nám jednotlivé zariadenia nachádzajúce sa v areáli. Neskôr nám Jakub Koukal porozprával o dvoch kamerách s vysokou citlivosťou nainštalovaných priamo na budove Marušky.

Vedľa tejto meteostanice sa nachádzala rozhľadňa, z ktorej sme mali krásny výhľad na Hostýnske vrchy a ich okolie. Večer po návrate naspäť na hvezdáreň nám Jakub Koukal predstavil videopozorovanie meteorických rojov. Popísal zariadenia, ale aj výsledky pozorovania meteorov týmto spôsobom. Posledný deň expedície vyzeral tak, že Rudko Formánek sabotoval svoju prednášku kvôli boľavému zubu a tak bol na prednášku ako náhrada vybraný člen výpravy, ktorým som neochotno-ochotne bola ja :-). Moja vôbec prvá prednáška, ktorá bola pôvodne určená žiakom základnej školy, aby sa niečo vyše dozvedeli o slnku.

Po "únavnej" prednáške o našej centrálnej hviezde sme si pozreli film Eyes on Skies, ktorý natočila ESA (European Space Agency) na výročie 400 rokov od vynalezenia ďalekohľadu. Po filme sme si upratali hvezdáreň, išli na obed a na železničnej stanici sa rozlúčili, tešiac sa na ďalšiu najbližšiu akciu, kedy sa stretneme.

Na koniec by Púchovský eko-astro klub chcel poďakovať Miroslavovi Jedličkovi za organizáciu a za to, že bol dobrým hostiteľom, všetkým prednášajúcim, Jurajovi Urbanovi, ďalej Maťke Exnerovej a Jakubovi Koukalovi z hvezdárne Valašského Meziřičí a nakoniec aj pánovi Milanu Čermakovi za umožnenie navštívenia meteostanice Maruška.

P.S. Nemám ešte všetky fotky zozbierané, tak uploadnuté sú len niektoré. Program expedície Vsetín IV.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články

Reklama

Google+ peaklub@gmail.com
Youtube

Vedúci skupiny -
Marián Rečičár e-mail: recicarastro@gmail.com tel. kontakt: 0904 984 827

Asistentka vedúceho - Nikoleta Martináková e-mail: nikoleta.marni@gmail.com tel. kontakt: 0944 337 769
IT Technik - Jaroslav Jurenka e-mail: jarino.jurenka@gmail.com tel. kontakt: 0948 020 653